neděle 20. října 2013

20.10.2013 - Pearl Jam - Lightning Bolt

Tohle je čtení jenom pro fanoušky Pearl Jam, každej další si o mně zákonitě bude myslet, že sem magor.

Musím říct, že k Pearl Jam mám posledních pár let zvláštní vztah. Jako bývalý oddaný fanoušek se cítím zhrzený tím, jak jejich muzika zní v podstatě už od Yieldu. Tomu už je 15 let, jen aby bylo jasno, jak dlouho dokážu nad touhle kapelou lámat hůl. Vždycky, když vydávají novou desku, řikám si: „Kluci, no tak, ještě jednou, zaberem,“ a pak vždycky, když to vyjde, jsou moje první slova: „To si ze mě snad děláte prdel, ne?“ Jap, za těch posledních 15 let se mi to stalo už pětkrát. Žádná porota na světě by mě neodsoudila, kdybych se rozhodl všechny jejich desky spálit a žádnou novou už si nikdy nepustil. Kdyby to jen bylo takhle jednoduché. Rád si z nich dělám legraci, protože mám pocit, že si to z pozice mnohaletého fanouška můžu dovolit, protože o mně ví každý, že ať jsou mé žerty sebekrutější, myslím je takříkajíc v dobrém (to platí obecně, zeptejte se jakékoli minority). Jak to poznáte? Tak, že vždycky, když jsem na vrcholu svého pičovacího gaussova klobouku (a to bývá vždy po vydání nové desky), podívám se na nějaké interview s členy kapely a taju jak máslo. Mám najednou ten pitomý výraz a řikám si: „Ale tak co, že ta placka stojí za nikoliv, stejnak sou to super chlapi.“ A ano, vážně si i po těch 22 letech myslím, že jsou to super chlapi, skoro všichni.

Ale pojďme k meritu věci. Kluci nám zas po 4 letech vydali desku a zas si k tomu pozvali svého dvorního producenta Brendana O'Briena. Udělali to už u poslední Backspacera a všichni z toho padali na zadek, moc jsem nechápal proč. Na Backspaceru jsem našel dvě skladby, které se mi fakt líbily (Got Some a Fixer), pár co sem vystál (ehh...nevim, Johnny Guitar a Gonna See My Friend?!) a pak vatu, která mě ubíjela svojí zaměnitelností. Nestalo se tak poprvé, s předcházející selftitled jsem to měl stejně. V takovém rozpoložení jsem od nové desky nečekal snad ještě méně. V kontinuální řadě zklamání se poučí i pokusné morče, a já jsem vole lidská bytost, špičkovej model evoluce, Bentley potravního řetězce, to by bylo, abych si nedal majzla.
aby bylo jasno o čem tady mluvím
Takže co pro nás kapela na svojí desáté studiové nahrávce připravila? Znáte ten pocit, kdy od něčeho nečekáte ale vůbec nic, a přesto, nebo právě proto, se nakonec ukáže, že je to dechberoucí? Lightning Bolt ten případ rozhodně není. Když v červenci vydali první singl Mind Your Manners, mohlo to leckoho zmást. Mělo to názor, nápad, znělo to jako Dead Kennedys (nelžu slova půl, na PJ youtube channelu si můžete poslechnout McCreadyho, jak tam popisuje, že se v té skladbě snažil zachytit hranu onoho San Franciského punku, no to teda), snažil jsem se to brát celé s rezervou. Už druhý singl Sirens vše vrátil do původního kursu, přímo na ledovec. V konečném mixu na desce to zní o něco lépe, ale když jsem poprvé viděl video k téhle písničce a slyšel v prvních deseti sekundách to unylé piano, napadlo mě, proč se mi kapela mého života snaží vyrvat srdce a servírovat mi ho na vinylu od Bon Jovi.
Po téhle nepříjemné zkušenosti se přiznám, že jsem si raději vydání Lightning Bolt ani nikam neznamenal, vyloženě jsem se bál.
V recenzích se dočtete, jak kapela stárne s grácií, jak se nenechá ovlivňovat žádnými hudebními trendy, jak sou prostě konzistentní. Ruku na srdce, na to jim seru. Nechápu, proč musejí každý 3-4 roky vydávat desku průměrných skladeb, když by mohli jednou za sedm udělat něco skutečně výjimečného. Kdo je kam žene? Nikdo už od kapely typu PJ nečeká, že změní svět. Eddie říká, že začíná psát, když se to v něm naakumuluje a má pocit, že se k něčemu musí vyjádřit. Co k tomu říct, doby, kdy rockové hvězdy měnily svět, jsou ty tam.
a takhle to vypadá letos
Deska nezačíná špatně – na Getaway si člověk...zvykne, není to nic, co byste si nechali tetovat, ale jako největšímu fanouškovi na světě mi vždycky udělá hroznou radost slyšet Vedderův hlas v něčem, co se mi aspoň trochu líbí, protože Eddie je koťátko a nebýt jeho, jsou dneska PJ jen jednou z těch mnoha kapel, co se na začátku devadesátých let v Seattlu a okolí vynořily. Ne že by si to kapela neuvědomovala, jsem si celkem jistý, že oportunista jako Gossard musí hipíka jako je Vedder z hlouby svojí chamtivý duše nesnášet, ale tak hlavně, že sype. Ostatně McCready to hezky říká v dokumentu PJ20, když jim přišlo ze San Diega první demo s nahranými vokály. Nemohl věřit, že to je skutečný člověk, že se to opravdu děje, protože věděl, že s tímhle týpkem to dotáhnou daleko. no.

O druhé a singlové Mind Your Manners už jsme mluvili, je to taková typicky nasraná PJ skladba, „ToJeAleZlejOsklivejSvetVeKteremToZijeme“ (hledej pod znackou Do The Evolution). Co mi na té skladbě ale přišlo zajímavé, že sem Eddieho skoro nemohl poznat. Přišlo mi to tak hrozně obyčejné, jak něco, co by mohli nahrát Offspring, kdyby je dneska ještě někdo poslouchal. Ale po pár posleších je člověku jasné, proč z toho udělali singl. Nic moc lepšího na té desce asi není, zvláště přechody z té skladby dělají něco, co se dá fakt poslouchat, děcka na koncertech budou poskakovat, všichni šťastní.
No a tady se to začíná hroutit. Na My Father's Son je zajímavé tak maximálně to, že intro se hrozně podobá Dusty od Soundgarden, překvapuje mě, že si toho Cameron nevšiml a neřekl - „hej, chlapi, tohle už sem někde hrál!“ Nuda nuda, šeď šeď.
nevěřím, že to nikdo neslyší
Sirens teda - hele, řikám to furt a mám pravdu, jak vaše oblíbená kapela začne hrát na dvanáctistrunný akustický kytary, dejte si na ně majzla. I když v tom konečným mixu se to docela poslouchat dá, udělat z něčeho takovýho singl mi smrdí kalkulem, stejně dobře mohli nahrát Nickelback. Dokážete si to představit stejně dobře jako já a asi vám z toho není nejlíp, mně ne. Řikám, zpívat to někdo jinej než Vedder, vysměju se tomu. Takhle? Takhle to je přece krásná písnička o lásce, no tak, nebuďte tak cyničtí!
A takhle bych mohl pokračovat až do konce Lightning Bolt, Infallible, Pendulum whatever. Žádné nové fanoušky na něco takového nenalákáte, jestli vás ti staři nezatratili doteď, můžete nahrát třeba duet s Ke$hou, oni řeknu - „ten Eddie, zas nás všechny převezl!“ Nebo cover vlastní skladby, když už nemáte coby, mimochodem - něco zní fakt líp na ukulele.
Během psaní tohodle jsem tu desku slyšel asi 10x a zas mi došlo, že některé věci si už neodpářu (taky, že si myslím, že je asi lepší než Backspacer). Koukal sem na youtube channelu jak Eddie hází ty vole sekerou a do rytmu Let The Records Play a zas mě pohltil ten příjemnej pocit, kterej můžete chovat jenom k někomu, o kom toho moc nevíte, páč kdybyste o něm věděli něco bližšího, museli byste najít věci, co vás serou, jako na každým koho znáte.
Eddie sedí ve svým vintage Lincoln Continentalu (protože i takovéhle věci dneska z youtube zjistíte, viděl sem Vedderův dvorek!) a pouští master nový desky a nic nehraje. Pak se najednou začne Mind Your Manners hrozně nahlas a chlápek vedle něj řekne: „Oh, we are fucked,“ on se jen usměje a řekne: „We're not fucked, neighbours are fucked,“ a vytočí to na maximum. Jak můžete někoho takovýho nemilovat?
Vsadim se, že jim sežeru i každou další desku, ježiš, já sem pitomec.
bez možnosti volby


Pearl Jam - Lightning Bolt 70% (ale nikomu to neříkejte)

Žádné komentáře:

Okomentovat